SSD Schijven (supersnel maar duur)Topic report

Pagina 1 van 2
1  2
SamenConsumeren
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:15:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Vandaag de dag is de harde schijf de grootste bottleneck in de pc...

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Er zijn namelijk ook schijven gebaseerd op flash technologie waardoor de accestime te verwaarlozen is. (Een normale HDD moet met een mechanisch armpje op de schijf het betreffende stukje data opzoeken wat tijd kost, vooral als er heel veel stukjes data van allerlei plekken op de schijf moet komen, bij SSD schijven heb je dit probleem niet en zal je computer bijvoorbeeld 2x zo snel opstarten, spellen en programmas laden veel sneller etc etc) Ook het schrijven van bestanden gaat razendsnel op de random writes na waarbij een snelle normale schijf weer iets sneller zal zijn. Er worden wel nieuwe drivers gemaakt die ervoor zorgen dat random writes efficienter opgeslagen worden (sequentueel) waardoor ook dat weer met kop en schouders boven een normale schijf uit komt.

Je kunt eventueel de volgende review lezen:

http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/

Prijzen zijn MAXIMUM PRIJZEN en gaan GEHEID omlaag bij goede animo. Hoeveel omlaag weet ik niet maar ik denk dat het niet extreem veel gaat schelen. (Paar tientjes) Alvorens ik korting aanvraag wil ik eerst even weten of er uberhaubt wel interesse is.

ps. de 2.5 inch schijven zijn uiteraard ook in laptops te gebruiken die dan ook het 2e voordeel van flash schijven genieten: het VEEL lagere energieverbruik.

ps2. De schijven zijn ook geruisloos uiteraard in tegenstelling tot de mechaniche schijven.

2.5 inch Consumentenlijn 16GB 325 Euro
2.5 inch Consumentenlijn 32GB 600 Euro

2.5 inch pro lijn 16GB 600 Euro
2.5 inch pro lijn 32GB 870 Euro
3.5 inch pro lijn 16GB 600 Euro
3.5 inch pro lijn 32GB 870 Euro
3.5 inch pro lijn 64GB 1400 Euro

^^ Haal er maar op zijn minst 10% van af want ze zijn bij komplett zo'n 10% goedkoper, misschien dat er alsnog een beetje afkan... maar daar vraag ik zowel komplett als EU distri wel om als ik weet of er meer dan 4 mensen naast mijzelf interesse hebben.

Betreft overigens allemaal gewoon SATA aansluitingen, de consumentenlijn is wel te gebruiken in raid maar de pro lijn is daar beter geschikt voor. Ik zelf ben 2 maal 16GB van plan in raid0 voor het besturingssysteem de belangrijkste programma's en af en toe een spel. (En stiekem wil ik natuurlijk 2 maal 64GB Pro

(En ja ik besef dat er maar een zeer kleine kans is dat er meer dan 2-3 man interesse hebben, wil gewoon even de animo bekijken en als het nu niet lukt dan over een half jaar vast wel ;-))

Bewerkt door SamenConsumeren
Samen Consumeer Je Fijner!

L.E.M.F.
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:36:

Rating

Sja, ik heb zekerweten interesse in een 32GB, alleen in een laptop is dat nogal een bottleneck ivm opslag

P.J.
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:41:

Rating

Welk merk zijn de schijven?

Let wel op dat XP erg traag werk icm (Samsung) SSD schijven wat betreft schrijven.

Vista is geen probleem.

SamenConsumeren
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:47:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Gaat om Mtron, zijn premium dingetjes hoor, die samsungs zijn nog heel wat minder.

L.E.M.F.
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:49:

Rating

Ik ga binnenkort naar amerika, neem aan dat die dingen daar goedkoper zijn? Dan kan ik ze wel meenemen

http://www.komplett.nl/k/kl.aspx?mfr=MTRON&bn=0&sortBy=p&minprice=&maxPrice=

Bewerkt door L.E.M.F.

SamenConsumeren
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:50:

Rating
 Met zijn aaaallen!

400 Dollar ex btw voor 16GB en 325 Eur hier incl BTW verschilt in feite niet echt zo extreem (zeker niet als je nog btw betaald over die 400 dollar) Deze prijzen zijn gewoon de prijzen van de europese distributeur (Zit in Antwerpen, zou er een actie komen dan maak ik dat ritje gewoon ff, is maar een uurtje)

Ik heb echt geen idee hoe het zit met kortingen, maar zou het wel lekker vinden als het 550,- zou kunnen worden voor 2 stuks 16GB

@ hierboven Dan rekent die distri wel dikke marges zeg als komplett ze ook heeft liggen voor stuk minder. Nou bij deze dan alsnog een animo check maar dan zou ik nu dus komplett moeten mailen voor korting (en eigenlijk gewoon euro distri komplett aanbod moeten laten zien en betere prijzen eisen)

L.E.M.F.
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:57:

Rating

Quote: SamenConsumeren

@ hierboven Dan rekent die distri wel dikke marges zeg als komplett ze ook heeft liggen voor stuk minder. Nou bij deze dan alsnog een animo check maar dan zou ik nu dus komplett moeten mailen voor korting (en eigenlijk gewoon euro distri komplett aanbod moeten laten zien en betere prijzen eisen)

Daarom, en als komplett het goedkoop kan... Dan kan het vast goedkoper

SamenConsumeren
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 17:59:

Rating
 Met zijn aaaallen!

ps. Het betreft hier ssdisk.eu

Wieltje
Gepost op zaterdag 19 januari 2008 om 22:21:

Rating

Hoe zit het eigenlijk met het aantal schrijf-cycles? Is dit bij deze schijven verbeterd tov de standaard geheugenkaartjes? Kan me indenken dat je er aardig snel doorheen gaat als je windows erop gaat draaien...

SamenConsumeren
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 00:59:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Je kan gerust 100 jaar lang dagelijks 50 GB schrijven ;-) en MBTF is 1.000.000 uur

zomer86
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 03:30:

Haha de accestime is zeer nice, maarja denk dat dit voor de normale consument niet echt nodig is maar inderdaad leuk idee.

Loonatik
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 11:59:

Rating

Quote: zomer86
Haha de accestime is zeer nice, maarja denk dat dit voor de normale consument niet echt nodig is maar inderdaad leuk idee.

Nodig niet nee maar wel zeer gewenst ze maken natuurlijk ook helemaal geen geluid
Marja die prijs is toch nog een beeeetje duur

cormans
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 12:03:

Rating
 Echt wel

Nu nog niet interessant qua prijs......half jaartje verder nogeens kijken.

You can live for many causes but you can die for only one.......pick that one very carefully

SamenConsumeren
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 14:10:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Prijs is hoog

Maargoed over t algemeen zie ik dit wel meer terug komen.

Wat dachten jullie van als het prijspijl voor een dergelijke schijf 32GB op de 150 euro ligt?

L.E.M.F.
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 14:51:

Rating

Prijs is hoog

Wat dachten jullie van als het prijspijl voor een dergelijke schijf 32GB op de 150 euro ligt?

Poeh, dan wil ik er wel 2

Perkouw
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 14:55:

Rating

Prijs is hoog

zeer interessant!

djwireless
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 16:30:

Rating
 dance-experience.nl

interessant

mijn dj setup 2x pioneer cdj 1000mk3 djm 800 dateq lmp 7.3 al meer dan 100 acties mee gedaan

SamenConsumeren
Gepost op zondag 20 januari 2008 om 16:35:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Dat kan ik niet voor elkaar krijgen hoor ik bedoel over een maand of 6-9 misschien ;-)

Juicie
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 14:09:

Rating

En deze?

http://www.transcend.nl/products/ModDetail.asp?ModNo=177

Hiervan is deze prijs rond de 200 euro voor 32 GB bij de leverancier van mijn werk. Heb verder geen verstand van dit soort spul, dus er zal wel een rede zijn waarom deze een stuk voordeliger zijn!

Specs:

Algemeen

Compliant met RoHS
2 Jaar garantie
Schokbestendig
Laag energie verbruik
Ingebouwde ECC (Error Correction Code) functionaliteit en wear-leveling algorithm die hoge betrouwbaarheid van data transfer garandeert
Niet-vluchtig Flash geheugen voor uitstekende data retentie
Volledig compatibel met apparaten en OS die de SATA I standaard ondersteunen

Technische Specificaties

MTBF: 1,200,000 uur
Vochtigheid: 5% tot 95%
Vibratie bestendigheid: 3.0G, 5 - 800Hz
Schokbestendigheid: 1500G, 0.8ms
Overdrachtssnelheid: Lezen tot 26MB/sec, schrijven tot 13MB/sec
Gewicht: 48 gram
Operationele temperatuur: 0°C tot 70°C
Operationeel voltage: 5V
Afmetingen: 100,2 X 69,85 X 9,5 mm

Toebehoren

Snelle installatiegids
Garantiekaart
Schroeven (4x)

Edit:

Ik las inderdaad een hele slechte review over de Transcend SSD's, waar voornamelijk de enorme traagheid een negatief punt was.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=200725

Bewerkt door Juicie

Zgmatty
Crew
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 14:14:

Rating
 Anti-Kras Guru

Wat ik kan zien zijn deze schijven ongveer 4x zo traag als de schijven die samenconsumeren aanbied,

in de revieuw stond dat die makkelijk 100mb/s halen en deze maar 26..

Ik eet Kauwgom.. wat is JOUW excuus?

SamenConsumeren
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 14:21:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Yep deze schijven zijn het alleen waard als je in een omgeving werkt waar hdd niet gewenst is...

Blijkt dat we gewoon met zijn allen gaan wachten tot we 150-200,- neertellen voor 32GB dat 4-5x zo snel werkt als een normale schijf zodat onze besturingssystemen lekker lopen en opstarten incl applicaties en games :-)

Wat mij betreft is dit dan geen animocheck meer.

Juicie
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 14:40:

Rating

Misschien iets te offtopic, maar hoe werken de constucties met een CF to IDE converter, SD to IDE converter of een CF to SATA converter?

Is dit werkbaar? En dan niet om te gamen of multimedia af te spelen maar als zuinig servertje.

SamenConsumeren
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 16:11:

Rating
 Met zijn aaaallen!

Voor een zuinig servertje zeker werkbaar en niet duur.

Geen superprestaties van verwachten!

StarLite
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 16:49:

Rating

Quote: Juicie
Misschien iets te offtopic, maar hoe werken de constucties met een CF to IDE converter, SD to IDE converter of een CF to SATA converter?

Is dit werkbaar? En dan niet om te gamen of multimedia af te spelen maar als zuinig servertje.

Zeker goed werkbaar, al moet je wel ERG opletten met je writes, een gemiddelde SD-kaart/ SD-flash-ide-schijf heeft een max write-cycle van 10,000X schrijven. Ook hebben ze geen spreiding van de writes over de schijf, zodat je sectors erg snel dood kunnen gaan, zeker als je bijv de logs of performance grafiekjes laat wegschrijven naar de schijf.
1*per minuut een logfile updaten lijkt niet veel, maar het zijn wel 1440 writes per dag, met een max van bijv 10,000 writes heb je na 7 dagen al een grote kans op bad sectors.
Maar met een ramdrive en wat symlinks voor del logfiles kan je perfect een stille server maken, en stel dat je SD kaartje na een jaar de geest geeft drop je er toch gewoon een nieuwe in, een 4GB kaartje kost nog maar een paar tientjes tegewoonwoordig.

Lalitta
Gepost op maandag 21 januari 2008 om 17:04:

1 van 16 Gb van de consumentenlijn vind ik wel interesant. Zelf denk ik aan een prijs van ongeveer 250 eur per stuk.

ter info.
normaliter is het vrij normaal om tussen de 15-20 % korting te krijgen bij inkoopkanalen (of dat ook zo in belgie is weet ik niet). Dit kan iig verklaren waarom de prijzen bij komplett lager zijn dan van de europese distributeur (ssdisk?). Ik denk dat de korting bij komplett nog wel eens zou kunnen tegenvallen. Misschien met een leuk verhaal dat ssdisk 20% kan geven

Doe je best zou ik zeggen

Bewerkt door Lalitta

1  2

Forum > Animo forum > SSD Schijven (supersnel maar duur)

© Copyright 2005-2008